czwartek, 8 marca 2018

... obiektywy ...







Obiektyw, według mnie jedno z ważniejszych rzeczy które mają znaczenie przy jakości fotografii.

Nie będę tu opisywał parametrów obiektywów, tylko pokażę obiektywy które używam i używałem.

Po kilku latach doświadczenia doszedłem do wniosku, że w fotografii koncertowej najlepiej używać jak najjaśniejszych obiektywów w szczególności w małych klubach, gdzie często są ciemne ściany i bardzo ograniczona ilość oświetlenia.

Pierwszym moim obiektywem jaki zakupiłem zaraz po zestawie kitowym był stało ogniskowy MINOLTA 50mm f/1,7. Szkło nawet, że było kupione używane nadal działa bez awaryjnie. Te szkło głównie używam na większych scenach, spod których swobodnie można fotografować stałką.

MINOLTA 50mm f/1,7

Kolejnym obiektywem który był mi potrzebny do zestawu to coś zmiennoogniskowego. Przy małym nakładzie finansowym padło na MINOLTA AF DT 18-200  f/3.5-6.3. Obiektyw dość dobry lecz zbyt ciemny na niektóre koncerty.

MINOLTA AF DT 18-200mm f/3,5-6,3

Szkło które zakupiłem z myślą o małych i ciemnych klubach to TAMRON 17-50 f/2,8. Dużo użytkowników ostrzegało mnie przed tą marką bo podobno jest z nią różnie i czasem można trafić na bardzo dobry egzemplarz a czasem na taki który niezbyt się do czegoś przyda. Na początku był bardzo przydatny ze względu na to, że był bardzo jasny ale po skończeniu się gwarancji obiektyw kilka razy w roku lądował w serwisie, dlatego też postanowiłem kupić jego odpowiednik SONY 16-50 f/2,8. W bardzo krótkim czasie zauważyłem niesamowitą różnicę między tymi dwoma obiektywami. Jakoś wykonania, szybkość ostrzenia i celność był o dużo lepsze niż w poprzedniku, dlatego obiektyw nawet po kilku naprawach nadal używam.

 
SONY DT 16-50mm f/2,8 SSM
TAMRON SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di II LD

Kolejny obiektyw który zakupiłem z myślą o małych klubach to SAMYANG 8mm f/3,5 fisheye. Doskonały obiektyw nawet że był całkowicie manualny. W małych pomieszczeniach z oświetleniem robił niesamowite zdjęcia, efekt rybiego oka był piękny. Niestety po zakupie A99 musiałem sprzedać obiektyw bo nie współpracował z moim body. W zamian niego kupiłem SIGME 15mm f/2,8 fisheye, obiektyw już z autofokusem ale już nie ma tak dużego kąta widzenia. Obiektyw doskonale spisuje się na małych i na tych największych scenach dlatego używam go cały czas i na razie nie zamieniam zmienić.

SIGMA 15mm f/2,8 EX DG
SAMYANG 8mm f/3,5 fish-eye

Obiektyw zmiennoogniskowy trzeba mieć, bo ciekawe zdjęcia wychodzą też z publiczności czy też całkowicie za publiczności nie tylko z fosy. TAMRON 70-300mm f/4-5,6 to był następca wcześniej opisywanej Minolty, obiektyw bardzo dobrze się spisuje lecz jest trochę za ciemny dlatego też na trzynastą edycję Najcieplejszego Miejsca Na Ziemi postanowiłem wypożyczyć teleobiektyw. Gdzie wypożyczyć obiektyw do Sony ??!! Wszystkie wypożyczalnie sprzętu maja obiektywy do Canona i Nikona ale nie do Sony, niektórzy prywatni posiadacze tele chcieli za wypożyczenie prawie tyle co nowy obiektyw, ale z pomocą przyszedł Pan Przemek z forum z Minolty i pożyczył mi swój obiektyw SONY 70-200mm f/2,8 za co jestem mu bardzo wdzięczny. Szkło daje radę przy każdym oświetleniu, ostrzy szybko i doskonale trafia w punkt, to było to co zawsze mi brakowało, dlatego też zakupiłem ten obiektyw od Pana Przemka :). Teleobiektyw, trzeba się trochę przestawić robiąc nim zdjęcia ponieważ sama waga sprawia to, że na początku czuć zmęczenie rąk, ale jakość zdjęć jest Mega !!


SONY 70-200mm f/2,8 SSM G


TAMRON 70-300mm f/4-5,6 LD
Niestety często wysokość jakość obiektywów idzie równi z wysoką ceną, ale jakość wykonania, jakość szkieł i dokładność ostrzenia przekłada się na wysoką jakość zdjęć, dlatego moim zdanie czasem lepiej kupić używany dobrej firmy niż nowy tańszy zamiennik. Mam nadzieje, że mój przegląd obiektywów pomoże wam w wyborze szkieł dla siebie. Napiszcie jakich szkieł używacie najczęściej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz